SPREKER: WENDY PEERLINGS
ONDERWERP: diverse onderwerpen m.b.t. kinderen in ontwikkeling, leer- en ontwikkelingsproblemen
PRODUCTIE: VEGAS LAS i.s.m. LannooCampus


Wendy Peerlings is psychomotorisch therapeute, leerkracht basisonderwijs, docent aan de lerarenopleiding, coördinator van EXPLORE en veelgevraagd deskundige op het vlak van ervaringsgericht en het al doende aanpakken van leer- en ontwikkelingsproblemen bij kinderen. Ze is bovendien auteur van een reeks gewaardeerde boeken over haar vakgebied: Mijn kind is onhandig (Lannoo), Stresskids. Survivalgids voor kinderen en ouders (Lannoo), Van a tot z schrijfmethode voor kleuter- en lageronderwijs (Averbode), Remedial teaching en psychomotoriek (LannooCampus), Normale kinderen, ze bestaan nog! (LannooCampus), e.a..

---

Op eenvoudig verzoek werkt Wendy Peerlings voor u een lezing / navorming / teamcoaching uit op maat. Zij kan hiervoor beroep doen op een grote parate kennis over kinderen in ontwikkeling.

Wendy is ook inzetbaar in panelgesprekken en debatten.

Of u kan haar vragen voor een lezing / navorming / teamcoaching over één van (of een combinatie van) deze onderwerpen.
(Uitgebreide info over alle onderwerpen onderaan dit document.)

>> lezingen (2 of 3 uur)

STRESSKIDS
Stress bij kinderen en de gevolgen voor het leren en ontwikkelen.

NORMALE KINDEREN, ZE BESTAAN NOG!
Waarom etiketten op onze kinderen het probleem niet oplossen.


>> onderwijs- en therapiegerelateerde navorming
(3 uur introductie of 6 uur voor een volledige bijscholing)


LATERALISATIEONTWIKKELING BIJ KINDEREN
Waarom de psychomotorische ontwikkeling van richtingen, handvoorkeur en lateraliteit zo’n invloed heeft op het leren lezen, leren spellen, leren rekenen, leren schrijven, leren handelen van kinderen.

RUIMTELIJKE ORIËNTATIEONTWIKKELING BIJ KINDEREN
Waarom de psychomotorische ontwikkeling van het visueel en ruimtelijk redeneren zo’n invloed heeft op het leren rekenen, leren schrijven, leren lezen en spellen en op het handelend leren redeneren van kinderen.

SCHRIJVEN IS BEWEGEN VAN A TOT Z
Schrijfmotoriek aanleren en remediëren vanuit een nieuwe, eigentijdse psychomotorische aanpak. Speels en leuk. In de workshop werken we met materialen uit Van a tot z schrijfmethode voor kleuter- en lageronderwijs (Averbode).

FIJNE MOTORIEK...
DE VERGETEN KUNST VAN HAND- EN VINGERVAARDIGHEID

Waarom de psychomotorische ontwikkeling van de kinderhand zo’n invloed heeft op het leren en handelen van kinderen. Op een speelse manier leer je alledaagse materialen inzetten om de fijne motoriek van kinderen doelgericht, inzichtelijk en speels te verbeteren.

GOEDKOOP EN OP EEN MAKKELIJKE MANIER ZELF LEERSPELLEN ONTWIKKELEN BIJ JE LESMETHODES
Kinderen spelenderwijs aanzetten tot oefenen en zelfcontrole door middel van spel als basis voor het automatiseren van leerstof. Je maakt kennis met tientallen vormen van ‘spelend leren’ die je zelf makkelijk kan maken en kan inzetten in de klas, in de praktijk en thuis.


>> teamcoaching leerkrachtenteams (formule en duur af te spreken)

ZORG OP HOGER NIVEAU:
TEAMCOACHING NAAR ZORGVERBREDING IN SCHOLEN

Samen met het team en de zorgleerkrachten gaan we aan de slag om het zorgbeleid van jouw school op maat op punt te zetten

BEWEGEN IN DE KLAS:
TEAMCOACHING NAAR HET IMPLEMENTEREN VAN MEER BEWEGINGSMOGELIJKHEDEN IN DE KLASSEN

Samen met het team van leerkrachten kleuter- en/of lageronderwijs gaan we aan de slag om beweging, op een haalbare, maar vooral helpende en leerondersteunende manier in te zetten in de verschillende klassen in jouw school.

OP WEG NAAR EEN GERICHTER LEESONDERWIJS:
TEAMCOACHING IN HET WERKEN MET DE NIEUWE AVI’S EN DE NIEUWE AANPAK VAN BEGRIJPEND LEZEN

Samen met het team en de zorgleerkrachten gaan we aan de slag om het opvolgen van de leesontwikkeling, zowel het technisch lezen als het begrijpend lezen op maat van jullie school op punt te zetten.


------------------------------ Uitgebreide info over alle onderwerpen------------------------------


lezing (2 of 3 uur)
STRESSKIDS
Stress bij kinderen en de gevolgen voor het leren en ontwikkelen.
Waar komt stress vandaan? Hoe herkennen we stresssignalen bij kinderen? Wat kunnen we eraan doen? Welke invloed hebben wij als volwassenen op het verhogen en verlagen van de stress die onze kinderen ervaren? We vertrekken vanuit de grote relatie tussen stress en leren. Het statement: ‘Stress is extremely damaging to the learning potential’ (C. Hannaford); stress is nefast voor het optimaal gebruik van je leervermogen. Van daaruit laten we je inzien wat stress betekent, waar het in schuilt, wat het doet met je leervermogen en hoe je zelf de valkuilen kan omzeilen. Het is een speelse, bij momenten erg humoristische, uit het leven gegrepen presentatie.

lezing (2 of 3 uur)
NORMALE KINDEREN, ZE BESTAAN NOG!
Waarom etiketten op onze kinderen het probleem niet oplossen.
Waarom zijn er tegenwoordig zoveel kinderen met etiketten of diagnoses? Zijn onze kinderen anders dan die van vroeger? Of is er meer aan de hand? In deze lezing nemen we je mee doorheen de maatschappelijke trends rond dit onderwerp. We verkennen de zin en de onzin van alle attesten en verklaringen van stoornissen en gaan na wat de gevolgen zijn voor de kinderen van vandaag. We laten je de verschillende kanten van de medaille zien, maar ook de rechten en plichten die alle betrokken partijen die werken met kinderen hebben. Deze lezing steunt en stimuleert, maar confronteert tegelijk en wil het maatschappelijk debat op gang helpen. Laat een kind een kind zijn, met stevige en minder stevige talenten.
Laten we blijven geloven in de kracht die in onze kinderen zit.

onderwijs- en therapiegerelateerde navorming
(3 uur introductie of 6 uur voor een volledige bijscholing)

LATERALISATIEONTWIKKELING BIJ KINDEREN
Waarom de psychomotorische ontwikkeling zo’n invloed heeft op het leren lezen, leren spellen, leren rekenen, leren schrijven en leren handelen van kinderen. Hoe komt het dat de ene telkens weer letters omgekeerd schrijft en de andere telkens weer dezelfde rekenfouten maakt? Hoe komt het dat het ene kind vlot door het onderwijs navigeert en het andere bergen moet beklimmen om op het niveau van de klasgenoten te blijven?
We vertrekken vanuit de ontwikkeling van lateraliteit bij kinderen en leren je alle aspecten hiervan kennen. We leren je ook die aspecten te observeren en zelf een gerichte stimulering of remediëring op te zetten.

onderwijs- en therapiegerelateerde navorming
(3 uur introductie of 6 uur voor een volledige bijscholing)

RUIMTELIJKE ORIËNTATIEONTWIKKELING BIJ KINDEREN
Hoe komt het dat het ene kind vlot met ruimtelijk-visuele informatie overweg kan en het andere niet weet hoe te beginnen aan een puzzel of denkspel? Hoe komt het dat sommige kinderen links en rechts steeds door elkaar blijven halen of de weg die ze dagelijks afleggen niet uitgelegd krijgen aan een ander?
We vertrekken vanuit de ontwikkeling van de ruimtelijke oriëntatie bij kinderen en leren je alle aspecten hiervan kennen. We leren je ook die aspecten te observeren en zelf een gerichte stimulering of remediëring op te zetten.

onderwijs- en therapiegerelateerde navorming
(3 uur introductie of 6 uur voor een volledige bijscholing)

SCHRIJVEN IS BEWEGEN VAN A TOT Z
Schrijfmotoriek aanleren en remediëren vanuit een psychomotorische aanpak. Speels en leuk. Vanuit het aanleren van de bewegingen van handen en vingers en de draairichtingen die daarbij komen kijken, komen we op een speelse maar doordachte manier tot een andere aanpak van (beter) leren schrijven bij kinderen. Je leert de valkuilen van schrijfmotoriek kennen en tegelijk precies observeren wat er aan de hand is. Daaruit vloeit een eenvoudige aanpak voort die voor elk kind, op relatief korte termijn, een motorisch vlotter, leesbaarder en makkelijker schrijven zal betekenen. In de workshop werken we met materialen uit Van a tot z schrijfmethode voor kleuter- en lageronderwijs (Averbode).

onderwijs- en therapiegerelateerde navorming
(3 uur introductie of 6 uur voor een volledige bijscholing)

FIJNE MOTORIEK...
DE VERGETEN KUNST VAN HAND- EN VINGERVAARDIGHEID

Waarom de psychomotorische ontwikkeling zo’n invloed heeft op het leren en handelen van kinderen. Hoe komt het dat het ene kind vlot met de vingers allerlei fijnmotorische taken voor elkaar krijgt en het andere nauwelijks weet wat zijn of haar vingers precies moeten doen bij fijngestuurde taken? We vertrekken vanuit de ontwikkeling van de fijne motoriek bij kinderen en leren je alle aspecten hiervan kennen. We leren je ook die aspecten te observeren en zelf een gerichte stimulering of remediëring op te zetten.
Op het einde van deze navorming kan je zelf aan de slag met de 101 ideeën die je door je vingers mag laten gaan. Met eenvoudige, kosteloze vindmaterialen gaan we samen tientallen oefeningen maken. Succes gegarandeerd.

onderwijs- en therapiegerelateerde navorming
(3 uur introductie of 6 uur voor een volledige bijscholing)

GOEDKOOP EN OP EEN MAKKELIJKE MANIER ZELF LEERSPELLEN ONTWIKKELEN BIJ JE LESMETHODES
Kinderen spelenderwijs aanzetten tot oefenen en zelfcontrole door middel van spel als basis voor het automatiseren van leerstof. Je leert om verschillende zelfcontrolesystemen toe te passen in spellen en in te zetten op je eigen leerstof. Kinderen die (doelgericht) mogen spelen, maken meer oefeningen dan kinderen die het saai op een werkblad krijgen. Als leren leuk is, leer je meer. Door deze twee leerprincipes van je hersenen te combineren krijg je een unieke match: spelen door leren en leren door spelen. De handige zelfcontrolemechanismen zorgen ervoor dat kinderen zelfstandig en met zelfsturing aan het leren gaan en jij extra tijd krijgt om samen met de zorgleerlingen spelend te leren en te remediëren.

teamcoaching leerkrachtenteams (formule en duur af te spreken)
ZORG OP HOGER NIVEAU:
TEAMCOACHING NAAR ZORGVERBREDING IN SCHOLEN

Samen met het team en de zorgleerkrachten gaan we aan de slag om het zorgbeleid van jouw school op punt te zetten. We leren je om door andere ogen naar de kinderen met zorg te kijken en om middelen en mogelijkheden van de school efficiënt in te zetten. We brengen veel therapeutische tips van logopedisten, kinesitherapeuten, ergotherapeuten, psychomotorische therapeuten, pedagogen, kinderpsychologen en leerkrachten zelf en helpen je om als team de volledige zorg voor de kinderen te dragen op een haalbare manier.

teamcoaching leerkrachtenteams (formule en duur af te spreken)
BEWEGEN IN DE KLAS:
TEAMCOACHING NAAR HET IMPLEMENTEREN VAN MEER BEWEGINGSMOGELIJKHEDEN IN DE KLASSEN

Samen met het team van leerkrachten kleuter- en/of lager onderwijs gaan we aan de slag om beweging op een haalbare, maar vooral helpende manier in te zetten in de verschillende klassen in jouw school. We leren je om door andere ogen naar de kinderen in beweging te kijken. Heb je al gedacht aan een fijne motoriekhoek? Aan wiskundeopdrachten in beweging? Aan bewegingstussendoortjes die je zintuigen aanscherpen en je aandacht verhogen? Je leert om in kleuter- en in lager onderwijs beweging in te bouwen in je dagelijks klasgebeuren. Beweging geeft kinderen kansen om zich beter te concentreren en mogelijkheden om aan zelfsturing te doen. Beweging ontspant en dat resulteert in rustigere kinderen en relaxte leerkrachten. We verkennen de mogelijkheden in jouw school, vanuit de eigen visie van de school op onderwijs, en gaan samen zoeken naar mogelijkheden en middelen. We verkennen Fit voor Leren, Braingym, Oppeppers, tussendoortjes, bewegingskaarten, bewegingsintegratie en andere invalshoeken. Je krijgt een heel pakket aan ideeën en materiaaltips op maat van jouw klas.

teamcoaching leerkrachtenteams (formule en duur af te spreken)
OP WEG NAAR EEN GERICHTER LEESONDERWIJS:
TEAMCOACHING IN HET WERKEN MET DE NIEUWE AVI’S EN DE NIEUWE AANPAK VAN BEGRIJPEND LEZEN

Samen met het team en de zorgleerkrachten gaan we aan de slag om het opvolgen van de leesontwikkeling, zowel het technisch lezen als het begrijpend lezen op punt te zetten. We helpen je om aan de slag te gaan met de nieuwe AVI’s, de Cito-begrijpend lezen pakketten en enkele sterke, zelfsturende begeleidingspakketten. We leren je om leeszwakke kinderen weer plezier te doen krijgen in het lezen. De ABCDE-methode en RALFI-lezen komen aan bod, maar we gaan vooral in op vragen van jouw team. Samen zoeken we naar de aanpak die het beste past bij jouw schoolvisie en overwegen we de keuzemogelijkheden die er zijn.