TITEL: MAATSCHAPPELIJK ENGAGEMENT OF GEMASKEERD EIGENBELANG?
ONDERTITEL: Erik Tamboryn illustreert de bouwstenen en valkuilen van vernieuwend activisme
PRODUCTIE: VEGAS LAS i.s.m. LannooCampus
DUUR: +/- 60’ (lezing) + vragenronde (30’)


U heeft allemaal wel een of andere kwestie die u na aan het hart ligt. Maar krijgt u beleidsmakers of bedrijven ook zo ver dat ze de zaken anders gaan doen dan ze van plan waren? Om gelijk te halen volstaat uw stem in het stemhokje al lang niet meer. Daarom sympathiseren we met de activiteiten van een buurtcomité, goede doelen of het middenveld.

Erik Tamboryn werd in 2002 geconfronteerd met de concentratie van de nachtvluchten. Actievoerder worden, het overkwam hem. Hij werd voorzitter van de actiegroep Daedalus en pleitte voor een eerlijke verdeling van de stilte.

Als u ook denkt dat gewoon uw punt maken en de zaken op hun beloop laten weinig zoden aan de dijk brengt, luister dan mee naar het activisme van anderen. Als ervaringsdeskundige leert Erik u de stereotype activisten kennen. Hij toont u wanneer een kwestie het waard is om ervoor te gaan, welke vragen u daarbij best stelt en wat u kan doen met de activismemix. Achterhaal daarbij of uw tegenstrever een negationist dan wel een rotmeester, spindokter of windhaan is. Ontdek met Erik de ethische activist in u en wat u van daaruit kunt doen om uw twistpunt bij te sturen.

Erik Tamboryn brengt een stuk theorie en vooral veel praktische tips. Massa’s verrassende inzichten en ervaringen die weer nieuwe vragen oproepen. Met als belangrijkste: wanneer start u en hébt u niet alleen gelijk maar krijgt u het ook?

Verwacht u niet aan een lezing door een stereotype activist met geitenwollensokken aan de voeten en een zwarte protestvlag in de hand. Wat u wel krijgt is inzicht in een vernieuwend activisme, dat ethiek en sociale media vlotjes koppelt aan het realiseren van impact voor het kwestiestandpunt.

Interessant voor onbetaalde activisten, mensen uit het middenveld (overheden, ngo’s, vakbonden...) en bedrijven. Kort samengevat: voor een publiek dat een open geest behoudt bij een belangenconflict.
---
Erik Tamboryn werd met zijn gezin in 2002 geconfronteerd met de concentratie van de nachtvluchten rond Brussel Nationaal. Hij werd voorzitter van de werkgroep Daedalus, een actiegroep die in de vrije tijd voor een eerlijke verdeling van de stilte pleitte. Professioneel is hij zelfstandig raadgever rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Voorheen was hij meer dan een decennium actief in de media en uitgeefwereld. Als algemeen directeur van Plantyn, de grootste educatieve uitgever van België, Bij VNU Business Publications, toenmalig uitgever van ICT magazines zoals Data News. Tot december 1999 was hij commercieel directeur van Humo, Libelle, Flair, ...bij wat nu Sanoma heet. Daarvoor was hij actief in de voedingsindustrie als algemeen directeur en in directiefuncties bij de kaasmakerij van Passendale, Masterfoods en Unilever. Erik was voorzitter van de Belgian Direct Marketing Association, de Groepering van Educatieve en Wetenschappelijke uitgevers, ondervoorzitter van de Vlaamse Uitgevers Vereniging en lid van de Raad van bestuur van de Belgische Magazinevereniging.




Op vraag werkt Erik Tamboryn voor u een lezing uit op maat. Hij doet hiervoor beroep op een grote parate kennis over onderwerpen als consumentenrechten, het milieu, eerlijke handelspraktijken, mensenrechten e.a.
Erik is ook inzetbaar in panelgesprekken, debatten en workshops.
Zonder tegenbericht brengt Erik de basisversie van zijn lezing.