VAN ONZE REPORTER TER PLAATSE
ONDERTITEL: Mark Vanlombeek vangt 40 jaar media in 60 minuten
PRODUCTIE: VEGAS LAS
DUUR: 90’ (lezing + vragenronde)


Wedden dat u straks een sportwereld zal leren kennen waarvan u totnogtoe niet eens het bestaan vermoedde? En dat u voortaan met andere ogen naar de televisie zal kijken en met andere oren naar de radio zal luisteren?
Het eerste interview met Raymond Goethals, voetballen met Eddy Merckx, de gevallen rocksterren Frank Vandenbroucke en Marco Pantani, de motor van Jos Dewit, de tranen van Gerrie Knetemann … Mark Vanlombeek was telkens de reporter ter plaatse.
Hij heeft er ontelbare sprankelende, verrassende, spitante en ontroerende verhalen aan overgehouden.
Als meester-verteller weet hij met deze lezing niet alleen de sportliefhebber maar gewoonweg iedereen te boeien.

---

Op 28 augustus 1955 hoort Mark Vanlombeek (°1950) op de radio hoe Maurice Dieudonné verslag uitbrengt over het wereldkampioenschap wielrennen op de weg in het Italiaanse Frascati, gewonnen door Stan Ockers. De kleine jongen is meteen in de ban.
Als de mensen van de beroepsoriëntering hem in de lagere school vragen wat hij later wil worden twijfelt hij dan ook niet: sportreporter op de radio. Voor zijn plechtige communie vraagt hij een bandopnemer zodat hij zelf reportages kan maken en opnemen. Aan de KU Leuven wacht hij tevergeefs op een praktijkoefening : “We zijn geen vakschool, maar een universiteit, meneer”. Hij stapt dan maar zelf naar de radio. Op zijn negentiende kan hij er aan de slag als losse medewerker, eerst bij Omroep Brabant, daarna op de sportredactie van de radio en de televisie van wat toen nog de BRT was. Hij blijft er bijna 30 jaar.
Het laatste decennium van zijn professioneel leven is Mark Vanlombeek woordvoerder en communicatiemanager bij de Vlaamse Media Maatschappij, het moederbedrijf van o.m. vtm, 2BE, JIM, vtmKzoom, Vitaya, Q-music en JOE fm.